PDF powinien być w CMYK-u. Jak to sprawdzić? Jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań podczas przygotowywania pliku do druku.
Jednak tak na prawdę, to PDF nie jest w CMYKu, w RGB, lub DUOTONe (przestrzeń zbudowan z dwóch dowolnych kolorów). To obiekty, które w sobie zawiera plik pedef są w CMYK, w RGB lub PANTONE. Bardzo często PDF zawiera mieszninę obiektów w różnych przestrzeniach barwnych.
Więc właściwe pytanie brzmi – jak sprawdzić czy wszystkie obiekty w pedeefie są w CMYKu?
Czyli jakie obiekty są „wszyte” w pedefa. Co ciekawe, nie muszą one być wszystkie w CMYK, a co jeszcze ciekawsze niekiedy nie mogą być CMYK! Można to sprawdzić za pomocą programu Adobe Acrobat PRO.
Jak więc rozpoznać co powinno być w CMYK, co musi być w CMYK, a co może być w innej przestrzeni barwnej?
Zajmiemy się przestrzeniami CMYK, RGB, GRAY i kolorami dodatkowymi PANTONE
Obiekty podzielimy podstawowe grupy i opis poprawnego stosowania:
- obrazy (mapy bitowe) – CMYK lub GRAY
- ilustracje (wektory) – złożone rysunki i proste linie lub ramki – CMYK, PANTONE
- tekst – czarny – GRAY lub C0M0Y0K100, kolorowy – CMYK, PANTONE
UWAGA – z obiektami PANTONE należy postępować świadomie, więc zaleca się w przypadku ich obecności konsultację z drukarnią. [kliknij aby dowiedzieć się więcej]
Kroki, które należy wykonać w programie Adobe Acrobat, aby zobaczyć jakie obiekty są w pliku i w jakimi przestrzeniami barwnymi są opisane.
- Otwórz plik PDF w programie Adobe Acrobat.
- Z menu znajdującego się po prawej stronie wybierz zakładkę drukowanie.
- Po kliknięciu w zakładkę „podgląd wyjściowy” otworzy się okno. W sekcji „pokaż” wybierz naprzemiennie RGB, kolory dodatkowe lub CMYK. Jeżeli plik zawiera inne obiekty niż CMYK może to oznaczać że nie będzie nadawać się do druku.
Jak ocenić czy plik nadaje się do druku pomimo, iż zawiera obiekty inne niż CMYK?
Przykładem mogą być obiekty celowo „pokolorowane” PANTONE-m. Może to być tło, logo, napis świadomie użyty w celu zapewnienia spójności kolorystycznej, najczęściej dotyczy to opakowań gdzie jedna partia towaru znajdująca się na półce w sklepie musi być identyczna z następnymi. To będzie dotyczyło wszelkich dodatkowych informacji jak poddruk białego tła podczas druku na materiałach niebiałych, informacji o wykrojnikach, liniach cięcia itd.
Jak naprawić szybko proste błędy?
Aby naprawić błędy występujące w pliku PDF najłatwiej jest zrobić to w pliku źródłowym i eksportować/zapisać plik PDF ponownie. Jeśli nie masz dostępu do takiego pliku, a wiesz, że błędy są poważne możesz zlecić taką korektę drukarni, na pewno otrzymasz pomoc. Drukarnia dysponuje profesjonalnym oprogramowaniem, które bez trudu poradzi sobie z takim problemem.
Kiedy stosować PANTONE
Kolory Pantone są bardzo przydatne w dziedzinie projektowania i druku ze względu na swoją dokładność i spójność. Każdy kolor Pantone jest znormalizowany i ma swój unikalny kod, który gwarantuje, że kolor będzie wyglądał tak samo niezależnie od tego, gdzie zostanie wydrukowany lub na jakim materiale zostanie użyty. Dlatego firma, która zależy na poprawnym odwzorowaniu koloru w swoich materiałach komunikacyjnych, może zdecydować się na użycie kolorów Pantone.
UWAGA! Farby wyglądają różnie na różnych podłożach. Dlatego wzorniki Pantone drukowane są na różnych podłożach (niepowlekane, powlekany matt i powlekany błysk) tak, aby można było sprawdzić przed drukiem jak na danym podłożu będzie wyglądała konkretna barwa. Jednak trzeba mieć świadomość, że próbniki mają również swoje ograniczenia. Papier, papierowi nie równy i na każdym podłożu efekt będzie zawsze nieco odmienny. Wpływ na wygląd końcowy na również późniejsze uszlachetnienie druku. Laminacja czy lakier potrafią wiele zmienić. Dlatego ważne jest aby korzystać z kolorów PANTONE w sposób świadomy.
Istnieją różne wzorniki kolorów Pantone, które są przeznaczone dla różnych rodzajów materiałów, takich jak papier, farby, tkaniny czy tworzywa sztuczne. Powodem tego jest to, że różne materiały absorbują i odbijają światło w inny sposób, co wpływa na wygląd kolorów.
Kolor Pantone, który wydaje się być taki sam dla jednego materiału, na innym materiale może wyglądać inaczej. Na przykład, kolor Pantone, który wydaje się być jasny i intensywny na papierze, może wyglądać matowy lub ciemniejszy na tkaninie, ponieważ tkaniny absorbują więcej farby, co wpływa na wygląd koloru.
Dlatego, aby uzyskać dokładnie ten sam kolor Pantone na różnych materiałach, konieczne jest dostosowanie mieszanki farb Pantone do danego materiału. Zwykle istnieją różne wzorniki kolorów Pantone dla różnych materiałów, takich jak wzornik Pantone Solid Coated dla papieru powlekanej, wzornik Pantone Textile dla tkanin czy wzornik Pantone Plastics dla tworzyw sztucznych.
Warto pamiętać, że różnice w wyglądzie kolorów Pantone na różnych materiałach są naturalne i wynikają z właściwości samego materiału. Dlatego zawsze warto wykonać próbny druk lub próbkę materiału, aby upewnić się, że kolor wygląda tak, jak tego oczekujemy.